MBSR

Hvad er MBSR? (kilde mindfulness.au.dk)

Mindfulness-Baseret StressReduktion er et videnskabelig funderet 8-ugers program, der gennem intensiv træning i mindfulness hjælper dig til at forbedre dit helbred og din livskvalitet samt håndtere symptomer på stress, angst og depression – uanset om du som udgangspunkt er syg eller rask.

Forandring gennem kærlig opmærksomhed

Programmet træner dig i at forholde dig til dine tanker og følelser med en kærlig og accepterende opmærksomhed. Også selv om det er tanker, du egentlig ikke har lyst til at have. På den måde øver du dig i at være fuldt opmærksom og til stede i nuet samtidig med, at du arbejder med reaktionsmønstre og vanetænkning. Når du styrker opmærksomheden, opnår du større balance og bedre overblik.

Sindet kan trænes ligesom kroppen

Mentalt helbred kan trænes i lighed med det fysiske helbred, og der er videnskabelig dokumentation for, at MBSR kan bruges som en teknik til dette. Du vil undervejs bl.a. blive præsenteret for meditationsteknikker og simple fysiske yoga-øvelser taget ud af deres oprindelige religiøse kontekst og tilpasset mennesker i en vestlig kultur.

8-ugers MBSR forløb

Kursets formål

Formålet med programmet er at lære en række færdigheder, der gør dig i stand til effektivt at håndtere stress i hverdagen. De dokumenterede effekter af kurset tæller blandt andet: Mere energi, bedre koncentration og hukommelse, mindre stress og færre smerter. Vi vil udforske det bevidste nærvær, og du vil komme til at arbejde med kropsbevidsthed og regulering af følelser. Målet er, at du oplever større tilstedeværelse i nuet, samt bliver bedre til at opdage negative tankemønstre, når de opstår, og flytte opmærksomheden væk fra disse tankeprocesser.

Øvelser og undervisning

Det bevidste nærvær trænes gennem en række praktiske øvelser som f.eks. liggende kropsscanning, simple yoga-øvelser og siddende meditationer, hvor du øver at være stille og mærke, hvad der sker i kroppen. Det er lige så simpelt, som det er svært.

Mindfulness-træningen suppleres med undervisning om stress, stress-fysiologi, opfattelse og kommunikation. Sammenhængen mellem krop, tanker, følelser og adfærd under stress illustreres via guidede øvelser og oplevelsesorienterede læringsmetoder.

Kilde: Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet (www.mindfulness.au.dk)

Vil du videre mere?

Hør Jacob Piet, psykolog og ph.d. i mindfulness forklare MBSR: https://youtu.be/qJ8Yh9EFWOA

Varighed: Forløbet kører over ca. 8 uger og er i alt 9 gange. 8 gange 2,5 time med korte teorioplæg om mindfulness og træning af teknikker, meditation og yoga. Samt en hel dag med et særligt nærvær og fordybelse.
Sted: Skovbovej 50, Krogen, 9500 Hobro

Kursusdatoer

Kursus pris

Kr. 2850,- pr. deltager. Der er inkluderet te og grøntsagssnacks samt lydfiler og andet kursus materiale.

Beløbet indbetales ved tilmeldning og kun ved aflysning kan du få betalingen retur.

Tilmeld kursus: susannemohr@hotmail.dk